Desátá kapitola Matoušova evangelia je věnována Dvanácti, které Ježíš vyvolil jako své následovníky a vyslal je do světa mezi lid, aby jako on uzdravovali nemocné na těle i na duchu, aby šířili zvěst o blížícím se království nebeském a vůbec všemožně zachraňovali ztracené ovečky před vlky lačnými. Mnoho veršů z této 10. kapitoly Matoušova evangelia husiti přijali za své, protože jim byly blízké v jejich boji za pravdu a zákon Boží.
Ukažme si to nyní na příkladu několik veršů z této kapitoly, které jsem úmyslně zpřeházel kvůli srozumitelnějšímu výkladu a v nichž Ježíš takto své učedníky nabádá:
"
Nemyslete si, že jsem přišel na zem uvést pokoj; nepřišel jsem uvést pokoj, ale meč." (
Mt 10, 34)
To je zásadní verš, který pro husitské exegety (vykladače Bible) mj. taky znamenal ospravedlnění použití světského meče a výzvu k
obranné válce, nebo chcete-li ke
svaté válce. Já bych se však tohoto posledně jmenovaného termínu velice zdráhal použít v této souvislosti, uvedl jsem ho pouze kvůli vyváženosti mého příspěvku. Přesto se nepochybně tento verš stal pádným argumentem proti pacifistickým snahám všeho druhu.
Následující verše pak v husitské interpretaci představují důsledky, které mohou vyplynout z aplikace světského meče v praxi:
"
Neboť jsem přišel postavit syna proti jeho otci, dceru proti matce, snachu proti tchyni; ..."
"
Kdo miluje otce nebo matku víc nežli mne, není mne hoden; kdo miluje syna nebo dceru víc nežli mne, není mne hoden." (
Mt 10, 35.37)
Nemohli si husitští exegeti předchozí verše vykládat jako "ospravedlnění" občanské války? Vždyť jde-li proti kalichu otec, matka, nebo syn, dcera, nebo zeť, snacha, mohou snad najít slitování u Božího bojovníka jenom proto, že jsou příbuznými? Zdůvodnění je v citovaném 37. verši, neboť synonymem lásky ke Kristu byl pro husity právě kalich, při eucharistii naplněný krví obětovaného beránka Božího v podobě vína.
Pozn.: Pochopitelně Ježíš nevyzývá k zabíjení nejbližších příbuzných, kteří odmítnou spasení, ale mluví o prioritách vztahů v rámci víry.
"
Vydá na smrt bratr bratra a otec dítě, povstanou děti proti rodičům a připraví je o život." (Mk 13, 12, také
Mt 10, 21)
Tento verš z apokalyptické pasáže Markova evangelia již jako by žádný kompromis nepřipouštěl. Ponechávám ho však bez bližšího exegetického komentáře, abych nebyl nařčen, že jsem cosik vytrhl s kontextu ...
(Zvýraznění autor příspěvku.)