Karel Konečný píše:
... Já jsem se domníval, že tam spíše patří to latinské bellatores, a je tím myšlena ochrana těch co se modlí, a těch co pracují. ...
Mrzí mě, Karle, že
mé příspěvky nečteš pozorně, tedy pokud vůbec.
Netřeba přece hned sahat po odborné literatuře. Karel Konečný píše:
... Když byli Češi prohlášeni za heretiky, a hrozilo jim vyhubení, tak je přirozené, že lidi když jim jde o život, tak se brání. Když jsou však dobří koryfejové s dostatkem intelektu, tak k takovým hraničním situacím nemusí dojít ...
Nevím, koho těmi
koryfeji míníš ...
Ale v období před 1. kruciátou řešili mistři pražské univerzity v čele s Jakoubkem ze Stříbra nelehké zadání o přípustnosti války. Jakoubek, kterému velmi konvenovalo pacifistické učení Petra Chelčického, byl nejprve proti válce, ale postupně, s vývojem geopolitické situace v Evropě, která byla naladěna velice bojovně proti kacířské zemi, se podřídil majoritnímu názoru o přípustnosti
obranné války.
Takže v této fázi bych za ty koryfeje považoval univerzitní mistry, kteří jistě dlouho debatovali i o možnosti použití meče duchovního, rozuměj
upřednostnění jednání, než se rozhodli pro meč světský.
Karel Konečný píše:
... Text třinácté kapitoly k Římanům je zavádějící, protože předpokládá lidi na nízké úrovni, bez vlastního úsudku ...
Tak je "
zavádějící" - jak ty píšeš - pouze v momentě, když si neuvědomíme, komu apoštol Pavel svoji epištolu adresoval. Adresátem byla křesťanská diaspora v pohanském Římě, nikoli křesťani v 1. pol. 15. století.
K tomu viz
tady ...
Karel Konečný píše:
... Názor Petra Chelčického vztahující se k hraniční situaci je samozřejmě utopický, protože odporuje lidské přirozenosti bránit svůj život ...
...
ale zdaleka nejenom kvůli tomu, o čem píšeš!Karel Konečný píše:
... Ospravedlnění války je vždy jen falešné, tendenční, a má jen uklidnit svědomí.
Předpokládám, že zde píšeš "pouze" o válce útočné, dobyvačné, imperiální, o agresi vůči jiné zemi, či invazi do cizí země.