Já to budu hodnotit podle poněkud nesourodé
směsi kriterií, přičemž k historické věrnosti mi chybí dostatečné znalosti. Tudíž nabývají vrchu kriteria symbolická a estetická.
Mé osobní pořadí (
a stručně důvody):
1. V červeném poli stříbrný kalich. (
Vlastenecké. Jako v červeném poli stříbrný lev.)
2. Ve stříbrném
* poli červený kalich. (
Asi nejvěrnější. Jestli ne, pak místo třetí.)
3. V červeném poli zlatý kalich. (
Ještě jsem si na tu nádheru nezvykl.)
4. V černém poli červený kalich. (
Působivé, ale poněkud rebelské. )
O dalších jsem ani neuvažoval.
Dorful píše:
Petr Hora-Hořejš: „Jakýsi pozdější dobroděj jim mylně přiřkl černé prapory s červeným kalichem ve znaku. Musel to být protihusitsky smýšlející člověk, neboť ve své představě naprosto nepodloženě sloučil barevné symboly krve a smrti. Husité ve skutečnosti užívali na svých praporech jiných barevných kombinací.“
trener píše:
Podle informací pracovníků Husitského muzea v Táboře se poprvé objevuje až v polovině 19. století v souvislosti s rozvojem tzv. táborového hnutí.
Jiří Motyčka píše:
Já jen odmítám v této souvislosti účelovou spekulaci, která se už tady taky objevila, že to byly barvy krve a smrti ...
Tohle moc nechápu. V čem by jako měla být ta spekulace „účelová“? (Tj. jaký účel podle Tebe, bratře
Jiří Motyčko, má plnit? Co by tím měl Petr Hora-Hořejš sledovat?) Podle mne se dá nanejvýš zapochybovat, zda je dostatečně odůvodněná. – Závěr (tj. odmítnutí dotyčné barevné kombinace) vyhlíží docela pravděpodobně, ale očekával bych spíše argumentaci založenou – když už tedy na symbolickém významu barev – na jejím připsání „pekelníkům“, čili možná přiléhavěji:
barvy ohně a smrti. Bylo by však třeba obezřetnosti, abychom usuzovali podle
tehdejších představ, ne současných. Např. odkaz ke krvi jako něčemu zápornému? - Stěží. Tady asi svou roli sehrála obrazotvornost současného autora, představujícího si pod „krví“ nejspíš revoluční krveprolití, namísto třeba krve Páně.
Je-li ovšem pravda, že se objevuje v souvislosti s rozvojem „táborového hnutí“, pak je třeba položit
otázku:
Na základě jakých podkladů přívrženci tzv. táborového hnutí barvy volili? Pochybuji, že jen tak ze zalíbení nebo vlastních představ, bez jakékoli opory v tom, co pokládali za věrné či náležité. – Pak by se nabízela
odpověď, kterou ovšem nutno prověřit, že vyšli ze zobrazení nějakého odpůrce husitů, který jim přisoudil barvy Pekla, což oni už takto nepociťovali a odsuzující osten buď vůbec nepostřehli, anebo nepokládali za významný pro věrohodnost barevné kombinace. Je to však ode mne pouhý dohad, přichází mi na mysl jakási obdoba k užívání názvu „husité“.
* Pozn.: Opraveno na podnět bratra Jiřího Motyčky, dle zásad heraldiky a tazateli navzdory.