JM píše:
... Obrazoborectví (ikonoklasmus) z počátků revoluce nebylo jen spontánním vzplanutím prostého lidu (...) proti okázalosti zesvětštělé církve, ale též ideově zdůvodněnou negací vládnoucí kultury této církve. Tyto, z našeho pohledu veskrze negativní fenomény je třeba chápat v těsných souvislostech se starozákonními Hospodinovými direktivami: "'Já jsem Hospodin, tvůj Bůh; ... Nebudeš mít jiného boha mimo mne. Nezobrazíš si Boha zpodobením ničeho, co je nahoře na nebi, dole na zemi nebo ve vodách pod zemí. Nebudeš se ničemu takovému klanět ani tomu sloužit. ...'" (Dt 5, 6–9) ...
Prof. Milena Bartlová (*1958), velká znalkyně umění středověku a spoluautorka
VI. dílu VDZKČ, uvádí ještě jeden důvod, proč husité odmítali obrazy v kostelích. Tím důvodem je to, že "
Kristus je plně přítomen v eucharistické oplatce, a to i mimo mši, tedy kdykoli do kostela přijdeme, ale není přítomen v obrazech."
Toto tvrdí M. Bartlová v rozhovoru, který poskytla časopisu
Živá historie (leden-únor 2012, str. 60 - 63). V tomto rozhovoru prof. Bartlová mj. také říká, že "
nemáme - snad až na jedinou výjimku - žádnou zprávu o tom, jak husité ničili obrazy a kostely, od nich samých. Všechny zprávy, které máme, jsou vlastně nutně zkreslené, protože jsou to zprávy vítězů, těch, co husity porazili a chtěli je pomluvit."
A dále v uvedeném rozhovoru praví v poněkud obecnější rovině: "
Právě to, že husité argumentují jádrem evangelia, že se odvolávají k tradici první církve tak, jak je známa z Písma, je na nich nejvíc reformační. Právě tím bylo husitství skutečně první reformací. A já myslím, že bychom mohli být jako národ hrdější na to, že husitství je jeden z významných přínosů české kultury Evropě. Když je omezíme na ničení, tak se připravíme o pohled na to, kolik prvků, které byly začátkem novověkých dějin, v husitství je."
Ano, čtete správně, to tvrdí prof . Bartlová a polemizuje tak se všemi těmi, kteří vehementně prohlašují, že nás husitství naopak na jedno století od Evropy izolovalo.
JM v recenzi na VI. díl VDZKČ mj. píše:
... Na závěr bych si tuto odbornou publikaci dovolil ještě doporučit všem těm „kunsthistorikům“, kteří se docela vážně snaží českou veřejnost přesvědčit o tom, že husitství nás izolovalo na dlouhé jedno století od celé, nejen kulturní Evropy. Bartlová s Čornejem se jim pokusí vysvětlit, jak to bylo s úpadkem umění v oblastech zmítaných podle oněch znalců pouze barbarským obrazoborectvím. ...