Právě je 21.11.2024 - 14:39

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 21 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2

Dosáhlo husitské umění vůbec nějakých kulturních hodnot?
Ano, protože vycházelo z nadčasovosti české reformace. 57%  57%  [ 4 ]
Spíše ano. 14%  14%  [ 1 ]
Ne, protože husitství je synonymem kulturního barbarství. 14%  14%  [ 1 ]
Spíše ne. 14%  14%  [ 1 ]
Nevím. 0%  0%  [ 0 ]
Celkem hlasů : 7
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 31.08.2009 - 21:50 
Offline
velitel vozu
velitel vozu

Registrován: 31.08.2009 - 13:47
Příspěvky: 324
Bydliště: Petrovice
Jan píše:
Když tak o tom přemejšlim, vybavuje se mi, co jsem kdysi někde četl. Jan Rokycana prý v Týně z původního nechal dřevěnou plastiku Panny Marie, protože se mu líbila její propracovanost. Ale nechal z ní sundat polychromii, aby bylo vidět, že je to ze dřeva.

Možná byl estét, který chtěl nechat vyniknout strukturu přírodního dřeva ...

_________________
De omnibus est dubitandum.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 31.08.2009 - 23:55 
Offline
křižák

Registrován: 08.02.2009 - 17:13
Příspěvky: 627
Bydliště: jihovýchodní Morava
Iohannes Cladis píše:
Jan píše:
Když tak o tom přemejšlim, vybavuje se mi, co jsem kdysi někde četl. Jan Rokycana prý v Týně z původního nechal dřevěnou plastiku Panny Marie, protože se mu líbila její propracovanost. Ale nechal z ní sundat polychromii, aby bylo vidět, že je to ze dřeva.
Možná byl estét, který chtěl nechat vyniknout strukturu přírodního dřeva ...

Oficiální výklad, pokud si dobře pamatuju, byl ten, že chtěl ukázat, že to může zobrazovat koho chce, ale furt je to jen ze dřeva.

_________________
Ut omnes unum sint.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: další důvod aj.
PříspěvekNapsal: 30.07.2013 - 22:29 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8821
Bydliště: Athény východních Čech
JM píše:
... Obrazoborectví (ikonoklasmus) z počátků revoluce nebylo jen spontánním vzplanutím prostého lidu (...) proti okázalosti zesvětštělé církve, ale též ideově zdůvodněnou negací vládnoucí kultury této církve. Tyto, z našeho pohledu veskrze negativní fenomény je třeba chápat v těsných souvislostech se starozákonními Hospodinovými direktivami: "'Já jsem Hospodin, tvůj Bůh; ... Nebudeš mít jiného boha mimo mne. Nezobrazíš si Boha zpodobením ničeho, co je nahoře na nebi, dole na zemi nebo ve vodách pod zemí. Nebudeš se ničemu takovému klanět ani tomu sloužit. ...'" (Dt 5, 6–9) ...
Prof. Milena Bartlová (*1958), velká znalkyně umění středověku a spoluautorka VI. dílu VDZKČ, uvádí ještě jeden důvod, proč husité odmítali obrazy v kostelích. Tím důvodem je to, že "Kristus je plně přítomen v eucharistické oplatce, a to i mimo mši, tedy kdykoli do kostela přijdeme, ale není přítomen v obrazech."
Toto tvrdí M. Bartlová v rozhovoru, který poskytla časopisu Živá historie (leden-únor 2012, str. 60 - 63). V tomto rozhovoru prof. Bartlová mj. také říká, že "nemáme - snad až na jedinou výjimku - žádnou zprávu o tom, jak husité ničili obrazy a kostely, od nich samých. Všechny zprávy, které máme, jsou vlastně nutně zkreslené, protože jsou to zprávy vítězů, těch, co husity porazili a chtěli je pomluvit."

A dále v uvedeném rozhovoru praví v poněkud obecnější rovině: "Právě to, že husité argumentují jádrem evangelia, že se odvolávají k tradici první církve tak, jak je známa z Písma, je na nich nejvíc reformační. Právě tím bylo husitství skutečně první reformací. A já myslím, že bychom mohli být jako národ hrdější na to, že husitství je jeden z významných přínosů české kultury Evropě. Když je omezíme na ničení, tak se připravíme o pohled na to, kolik prvků, které byly začátkem novověkých dějin, v husitství je."
Ano, čtete správně, to tvrdí prof . Bartlová a polemizuje tak se všemi těmi, kteří vehementně prohlašují, že nás husitství naopak na jedno století od Evropy izolovalo.

JM v recenzi na VI. díl VDZKČ mj. píše:
... Na závěr bych si tuto odbornou publikaci dovolil ještě doporučit všem těm „kunsthistorikům“, kteří se docela vážně snaží českou veřejnost přesvědčit o tom, že husitství nás izolovalo na dlouhé jedno století od celé, nejen kulturní Evropy. Bartlová s Čornejem se jim pokusí vysvětlit, jak to bylo s úpadkem umění v oblastech zmítaných podle oněch znalců pouze barbarským obrazoborectvím. ...

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: rohovor M. Bartlové
PříspěvekNapsal: 19.06.2016 - 17:58 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8821
Bydliště: Athény východních Čech
Rozhovor s prof. Milenou Bartlovou nejen o její výpravné publikaci, ale i o husitském umění vůbec. Stojí za pozorné přečtení:
http://artalk.cz/2015/12/29/milena-bartlova-o-knize-pravda-zvitezila ... :thumbup: :clap:

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Václav, Havel a Tábor
PříspěvekNapsal: 04.02.2017 - 03:57 
Offline
hejtman nad řádem
hejtman nad řádem
Uživatelský avatar

Registrován: 20.08.2009 - 21:45
Příspěvky: 1283
Bydliště: Plzeň - město Slunce
Jiří Motyčka píše:
I v písních a veršovaných skladbách se objevovaly náměty odrážející ideové otázky doby. Místo tradičních epických útvarů, které se znovu začaly prosazovat až od druhé poloviny 15. století, zaujaly patetické „žaloby“ (Žaloba Koruny české, Porok Koruny české k pánóm českým), pamfletické skladby (např. protihusitské veršování Vlka poznáš podle srsti), veršované české i latinské traktáty zdůvodňující husitské pojetí božího zákona (Otázka nynie taková běží) a polemiky (Václav, Havel a Tábor) ...
Jen tak jsem si listovala v knížce Čeští spisovatelé deseti století, Dr. Radko Šťastný, SPN, Praha 1974 a přišel mi zajímavý ten název. Tak kdybyste náhodou nevěděli, co znamená jméno Havel, již v roce 1424 v tom měli jasno...

''VÁCLAV, HAVEL A TÁBOR

Veršovaná skladba, zvaná také Rozmlouvání o Čechách r. 1424. Vznikla v protihusitském táboře jako polemika s husitstvím. Neznámý autor zpracoval své dílo (1188 veršů) asi v polovině roku 1424 a dal mu formu vzrušeného rozhovoru mezi třemi osobami: Václav je mluvčím katolíků (jeho jméno má zdůraznit církevní tradice, ukazující k patronu české země proti novotám husitství), Tábor hájí velmi energicky stanovisko revoluční, a Havel, zvaný případně také Vrtoch, představuje tu část českého národa, která zpravidla ze zištných důvodů se přiklání hned k té či oné straně. Dialog či trialog je zasazen do vypáleného kostela. Katolický básník se všemi prostředky snaží ukázat chyby kacířství a zločinnost protivné strany. Celková situace i zaměření básně mu nedovolily dosáhnout takového účinu, jaký mělo např. Hádání Prahy s Kutnou Horou z rukopisu Budyšínského.

Vedle Václava, Havla a Tábora vznikla v protihusitském táboře ještě další díla s polemickým zaměřením, jako např. skladba Slyšte všichni, staří, i vy, děti nebo kratší báseň Vlka poznáš po srsti.

F. M. Bartoš, Z politické literatury doby husitské, Sborník historický 5, 1957
Veršované skladby doby husitské, 1963''
Příloha:
1486197155242-564096838.jpg
1486197155242-564096838.jpg [ 1.56 MiB | Zobrazeno 5792 krát ]

_________________
Skláním se před všemi, kteří měli odvahu postavit se církvi ještě v dobách, kdy měla moc nad světem.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Umění husitské doby
PříspěvekNapsal: 10.03.2017 - 17:14 
Offline
sudličník
sudličník

Registrován: 03.11.2010 - 21:36
Příspěvky: 67
Bydliště: Zvíkovské Podhradí
přečti si ne výklad o čem to je, ale samotné dílo (alespoň část) je to velmi vtipně a pěkně psáno a rozhodně to není líčeno stylem hodný katolík a zlý husita.
Jinak zdravím všechny po několika letech na znovuobjevených stránkách, nějak to tu umírá... škoda.


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 21 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 26 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

Husité - Ktož jsú boží bojovníci | © 1998-2020 M. Gelbič & J. Motyčka
TOPlist Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group Český překlad – phpBB.cz