Karel Konečný píše:
... Já mám na mysli tehdejší postavení českého království v Evropě, aby pro obyvatele Čech, tedy šlechtu a poddané, nepřišli horší časy ...
... tak to jistě neměli na mysli tehdejší reformisté, to je ani ve snu nenapadlo.
I když např. Dekret kutnohorský vypovídá o přesném opaku. Nejsem jsi však jist, zda duchovní otce tohoto dokumentu, tj. Jeronýma Pražského, Husa ad., vůbec napadlo, že by vydání této listiny mohlo mít tak fatální konsekvence.
Karel Konečný píše:
... Cíle svého záměru může člověk dosáhnou různě, a přímý způsob je takový naivní, primitivní. Samozřejmě já tehdejší dobu nemohu chápat, ale myslím, že to byla doba velmi emotivní bez logického myšlení.
Viklef velice pregnantně a
logickým myšlením dospěl k závěru, jaká že je fundamentální příčina krize církve, a to Hus převzal do puntíku. Nedovedu si představit, jak by šla tato krize eliminovat jinak, než jak to zamýšleli logickým úsudkem anglický
teoretik a český
praktik-reformátor. Toto odhalení bylo pro tehdejší církev tolik nebezpečné a samou její existenci ohrožující právě proto, že bylo vystavěno na železné logice.
Je třeba si uvědomit, že v zemích Koruny české
církev vlastnila 2/3 pozemků(!) a světská feudalita "pouze" 1/3. A to byl další kámen úrazu! Jen tato skutečnost je sama o sobě patologickým jevem.
A dovede si snad někdo představit, že by se toho všeho chtěla církev vzdát dobrovolně, i když ani Viklef ani Hus k násilnému odnětí pozemkové držby
primárně nenabádali? (Ale jistě si o tom mysleli své.)