Jan píše:
... Přitom naši kněží nemají s duchovenstvem reformovaných nic společného (záměrně dělám rozdíl mezi kněžstvem a duchovenstvem, protože u protestantů obecně je platnost jakýchkoliv svěcení, tedy i kněžských, přinejmenším pochybná) ...
Ano, to je také jeden z typických katolických náhledů na tyto záležitosti. A to ani raději nebudu spekulovat o "meziřádkovém" významu, který v této citaci čtu.
Já se svým "
duchovním", tj. svým sluhou Božím nemám problém a je mi úplně jedno, jak na něj pohlížejí rigidně ortodoxní katolící. Vím, že to dokonce nevadí ani mnohým katolickým "
kněžím", tedy pokud se farizejsky nepřetvařují. Do svědomí jim pochopitelně nevlezu.
V této souvislosti je třeba připomenout, že fundamentem protestantské věrouky jsou dvě známé výchozí zásady nazvané
sola fide ("pouze vírou") a
sola scriptura, tj. "pouze písmo" ve významu pouze Písmo svaté.
Mimochodem z toho druhého principu vycházel již
Chebský soudce, smluvně potvrzený arbitr pro jednání husitů v Basileji. Tento, dávno před reformací německou již husity přijatý princip eliminuje církevní tradici, kterou bych zase já s docela klidným svědomím mohl nazvat
pochybnou, leč na tom tomto místě tak neučinim.
Jan píše:
... Co se P. Halíka týče, tak někteří jej ani nepovažují za katolíka. Sám otec biskup Herbst mu před časem ne tak dávným vyčítal mezináboženské sedánky s buddhisty v kostele pražské akademické farnosti...
Ano, vskutku těžký "zločin" a "hřích".
Nevím proč by se Prof.
PhDr. Tomáš Halík Th.D. nemohl sejít s budhisty, když je vystudovný, jak je i z jeho titulu patrné, taky filosof. Nebo snad byla potíž v tom, že se sešli v kostele? ...
Jan píše:
Církev katolická je největší v ČR a oproti ní CČSH je (dle wikipedie) nejrychleji se zmenšující denominací, takže i výlučně katolické obsazení pořadu může mít své opodstatnění.
To si nemyslím, protože se v pořadu neobjevil ani názor někoho z druhé největší církve v ČR.