když už jsme se tak rozpovídali, tak ještě to trošku posunu
Jiří Motyčka píše:
1) Trinitární dogma je jedním z dogmat, které se ustanovovalo velice dlouhou dobu. Je to celkem pochopitelné, protože o sv. Trojici ("pohromadě") se v Bibli píše na jediném místě, a to "pouze" v Novém zákoně, v Matoušově evangeliu:
"
Jděte ke všem národům a získávejte mi učedníky, křtěte je ve jméno Otce i Syna i Ducha svatého..." (
Mt 28, 19).
njn, o to těžší to bylo v tom, že kromě:
"
Jděte ke všem národům a získávejte mi učedníky, křtěte je ve jméno Otce i Syna i Ducha svatého..." (
Mt 28, 19)
tady máme i
A řekl jim: „Jděte do celého světa a kažte evangelium všemu stvoření. Kdo uvěří a přijme křest, bude spasen; kdo však neuvěří, bude odsouzen. Ty, kdo uvěří, budou provázet tato znamení: Ve jménu mém budou vyhánět démony a mluvit novými jazyky; budou brát hady do ruky, a vypijí-li něco smrtícího, nic se jim nestane; na choré budou vkládat ruce a uzdraví je.“ (Marek 15,15-18)ale i
Řekl jim: „Tak je psáno: Kristus bude trpět a třetího dne vstane z mrtvých; v jeho jménu se bude zvěstovat pokání na odpuštění hříchů všem národům, počínajíc Jeruzalémem. Vy jste toho svědky. Hle, sesílám na vás, co slíbil můj Otec; zůstaňte ve městě, dokud nebudete vyzbrojeni mocí z výsosti.“ (Lukáš 24, 46-49)a také
Je ještě mnoho jiného, co Ježíš učinil; kdyby se mělo všechno dopodrobna vypsat, myslím, že by celý svět neměl dost místa pro knihy o tom napsané. (Jan 20,25)no každý apoštol tenkrát slyšel něco jiného

Přitom Matouš a Marek evidentně popisují totéž, ale každý úplně jinak. Z toho se ta Svatá trojice špatně tvořila.
Jiří Motyčka píše:
2) přijímání, nebo chcete-li eucharistii, teologicky analyzoval již apoštol Pavel a budeme-li důslední, zavedl ji sám Ježíš Kristus (tady je rozdíl oproti Trojičnímu dogmatu) na Jeho památku. Kdy se ustanovila jako svátost a součást mše, je věc druhá a vedlejší.
Na tomto místě je třeba velmi zdůraznit, že
přijímání v prvotní církvi bylo pod obojí způsobou. Pak bylo až ve 14. st. v
západní církvi zrušeno a eucharistie se začala vysluhovat
podjednou a teprve pak, když husiti
znovuobnovili podobojí, se ono stalo
kacířským (v uvozovkách!).

Moc se omlouvám, že jsem ty kacíře nedal do uvozovek, bylo to myšleno v uvozovkách.
Právě tu druhou, vedlejší věc jsem měl na mysli jako hlavní.

Apoštolové "provozovali" svaté přijímání po "židovském způsobu", tedy jako takové setkání přátel na rituální večeři. Samozřejmě s tou změnou jak ji zavedl Kristus.
Náhle z toho je mše. V ten moment už to asi s prvotní církví nemá až tak moc společného. O tisíc let později se to jak píšeš znovu mění .. tentokrát je laikům část svatého přijímání upřena.
Trošku to vtáhnu zpátky k původnímu tématu ...nepřijde Vám, že si církev to křesťanství zdatně modifikovala podle svého a pokud to tak opravdu je .. nemají nakonec pravdu ti ateisti?
