Jan píše:
... Husitství je pro mě prostě učebnicový příklad, jak se revoluce dělat nemá, jak z původně dobrého záměru vznikne několikaletý masakr...
Jo, to je věc názoru.
To, že buržoazní Velká francouzská revoluce byla revolucí, dnes již nikdo nezpochybňuje, bez ohledu na jakobínský teror. Byla revolucí dějinného pokroku, ať se nám to líbí, či nikoli, byť předcházela - eufemicky řečeno - Napoleonově autokracii.
Husitská revoluce se svými nespornými negativy zrodila první velkou reformaci (na to se furt zapomíná bohužel i v nekatolických kruzích), ale to pro tebe stejně nebude ten pravý argument.
Jan píše:
... Zatím jsem od tebe neviděl žádné, které by nezaváněli Jiráskem a jeho jasně prohusitskou interpretací. Čili Jirásek, jakkoliv si ho jako spisovatele vážím, není pro mne uznatelný zdroj...
Mnozí z těch, kteří se snaží hledat na husitství spíše ty pozitivní aspekty, aniž by třeba zamlčovali ty negativní, dostanou pohotově nálepku a jsou zařazeni do přihrádky těch, kteří nekriticky obdivují husitství ve smyslu
Jiráskovském,
Vávrovském ap.
Historik hozený do obdobného šuplíku se pak zase dozví, že se na husitství dívá prizmatem marxistické historiografie minulého režimu, jehož náboženstvím se stal dialektický materializmus.
Je to většinou (až na bezectné výjimky) absurdní obviňování, o němž jsem tady na fóru i jinde již mnokrát psal. Je toho však stále třeba, neb tito životaschopní třídiči do různých přihrádek, opět se objevivší
po listopadu '89, postrádají špetku invence ve své argumentaci.
Jan píše:
... a takhle si reformu vůbec, ale vůbec nepředstavuju ...
Minimálně jednou jsi tady na fóru napsal, že "to" vás katolíky vůbec nezajímá.
O. K. No, a tohle zase vůbec nezajímá nás.