Dáša Nová píše:
... Vetchého moc nemusím, je takový nervní ...
... ano, on tak působí, ale pouze v civilu, v rolích ne - viz třeba kriminální seriál z ČT1 "První oddělení".
Dáša Nová píše:
... Ve filmu jsou zmínky o tom, že Jeroným zneuctil krucifix ... To mi zajímá ...
V žalobách proti němu se objevily tyto tři kauzy:
1) V březnu 1414 nějaký kovář pomazal lejnem "zázračný" dřevěný kříž nedaleko minoritského kláštera na Starém Městě pražském. K tomu ho prý navedl Jeroným.
2) V květnu měl stejný kříž podobným způsobem zneuctít samotný Jeroným.
3) Zneuctěn byl taky namalovaný kříž v kostele Panny Marie Sněžné. Ten, co to provedl, jednal prý také na základě návodu Jeronýma Pražského. Tyto kauzy byly v Kostnice náležitě a účelově zveličeny, ale racionální jádro jistě existuje, zejména u 2. kauzy.
Dáša Nová píše:
... krucifix mi totiž nesmí do baráku, děsil mi od dětství u mé babičky, styděla jsem se za všechny, že se na takový utrpení můžou dívat, styděla jsem se i před Ježíškem, že mu to udělali. Pak znova, když jsem chodila k Hoškovi na jógu, měl tam na stolečku vedle sebe Buddhu a krucifix, z Buddhy šel klid a z krucifixu zas ta hrůza.
Krucifix je základní a zásadní symbol křesťanství. Jako křesťanské "logo" funguje samotný kříž. To jsou základní teze a s tím nic nenaděláš.
Krucifix sám o sobě děsit nemůže (nebo by aspoň neměl), to je spíš jakási autosugesce. Děsit může "pouze" Spasitelovo utrpení na kříži, protože ukřižování je krutá smrt spojená s pomalým a bolestivým umíráním, kterému předcházelo mučení a cesta na Golgotu.
Dáša Nová píše:
Proč vadil Jeronýmovi? Asi proto, že se modlil k živému Ježíši? Že pochopil z Desatera ''neučiníš podobenství, kterému by ses klaněl''? Není o tom v nějakém jeho spisu?
Jeronýmovi zcela jistě krucifix jako takový nevadil, iritovaly ho nepochybně ty kříže, které "kuklíci" nebo světští kněží vydávali za zázračně. Když takový kříž "neplodná" žena políbila, brzy počala. A ono to třeba bylo tak, že neplodný byl její manžel, a proto jí dítě nakonec udělal někdo jiný. To byl pak celý ten "zázrak". A takové kříže obrazoborci pomazávali lejny nebo je rovnou pálili. Například.
Spisů po sobě Jeroným zanechal - na rozdíl od Husa - velice málo, známé jsou spíše jeho verbální projevy, ale "pouze" v té podobě, jak nám je dochovaly prameny.
Dáša Nová píše:
Taky jsem později byla zklamaná, že jsou husitské fary plné krucifixů ...
Je třeba si uvědomit, že Československá církev vzešla z katolické. CČSH s episkopální strukturou (biskupství) má podobnou liturgii jako katolíci, při eucharistii namáčí hostii do vína a jejich logem je "kříž v kalichu". Tato církev svůj katolický původ prostě nezapře a zřejmě ani nechce z úcty k otci zakladateli Karlu Farskému. Proto i ty krucifixy.