Registrován: 19.05.2005 - 10:48 Příspěvky: 8821 Bydliště: Athény východních Čech
|
chia píše: O Vašem nápadu se píše v jakémsi východoevropském kino-věstníku https://books.google.cz/books?id=i3Ujxk ... gy&f=falsePřeklad do češtiny: Toto odsouzení je živě diskutováno , diskuze oživuje databázi webových stránek věnovaných husitství ( http://www.husitstv.cz). Dialog na fóru byl zahájen 5. 5. 2005 a probíhá dodnes. Autor textu říká, že se původně chtěl pouze podělit o svůj chlapecký sen, který může být uskutečněn pouze společným úsilím, projekt kolektivní práce, snaha cyklicky zmapovat husitství a jeho ikonografii v české kultuře. Jeho úvaha:
Je třeba natočit velkofilm o husitství, který by dobyl svět a stal se trhákem... Jen si představte jak ve špičkově vybavených kinech 3d by zněl husitský chorál a rachot husitských vozů na bitevním poli. A jak by současní dědicové saského kurfiřta Fridricha IV. Bojovného v kinech v Drážďanech by se třásli, když by viděli sugestivní scény. Film by vyžadoval styl typu filmů GLADIÁTOR, TROJA, ALEXANDR VELIKÝ. Představte si jak obrovskou publicitu by měl pro tak malou zemi ve středu Evropy, film o její největší historické epoše. Je na čase odhalit světu kdo byli Boží bojovníci. Hlasy z fóra evidentně souhlasí s uskutečněním filmu. Diskuse na webu k němu skýtá skvělý materiál. Zaznívá zde protigermánská emoce 19. a 20. st., něco jako dědičný hřích, odpovědnost obyvatel Drážďan za hříchy svých předků. Ambice dobýt svět filmem a zviditelnit opět, prostřednictvím filmu českou kulturu, stará myšlenka vyjádřená novou technologií 21. st. Autor myšlenky vypočítává kolikrát předložil neúspěšně návrh televizním producentům, oslovil V. Havla, aby požádal M. Formana jako nejvhodnějšího režiséra. Příklad polských filmů PAN WOLODYJOWSKI, OHNĚM A MEČEM. Jeden z autorů, kteří se na nich podíleli, polský spisovatel A. Sapkowski napsal trilogii inspirovanou husitstvím: NARRETUM,BOZY BOJOWNICY, LUX PERPETUA – bráno v úvahu jako možný zdroj adaptace. Ale mnozí protestují, že by vše mělo být české. Finance z národní sbírky (jako v r. 1851 stavba ND). Další nápad sehnat japonského nebo amerického sponzora, vytvořit husitskou ságu jako animovaný film. Další nápad digitalizovat Vávrovu trilogii jako to udělali u Hvězdných válek Američané. Ale hlavní názorový proud je oslava národa, požadavek objektivního pohledu na historii, vnímáno jako dluh naší kinematografie národu, jako způsob pozdvihnout opět národní cítění a sebevědomí, neboť jsme svědky ZTRÁTY PAMĚTI NÁRODA. Naše děti vědí méně a méně o husitství. 600sté výročí Husovy smrti je též příležitostí k probuzení české kinematografie z krize a k návratu na mapu světa. Avšak podle diskutujících je nejdůležitějším posláním filmu(nejen) očistit husitství od ideologického nánosu,který staletími narůstá, a dosáhnout tak nejobjektivnějšího pohledu na husitskou dobu. Zde se vracíme k Martinu Noblovi, citovanému na začátku kapitoly, že česká společnost už nezná Husa jinak, než ve spojitosti s katolickým nebo protestantským náboženstvím, mytologií nebo dokonce s marxistickým myšlením. Podle Nobla by film probudil paměť historickou a poskytl by model-vzor pro dnešek. Dnešní doba ztrácí kontakt s Husovým odkazem, protože on byl mužem vize. Současná společnost vize nemá, žijeme ze dne na den jako „jako beztvará masa“(Zídek 2010) Hus má být „vzkříšen“, demytologizován a stát se vzorem člověka – hrdiny inteligentního, s morálkou na vysoké úrovni. Diskuse zdůrazňuje příznačnost husitské epochy pro českou historii (patří sem, na toto území, tomuto lidu) a kulturu jako způsob života. Zdůrazňuje nutnost prezentovat se oživením minulosti jakožto potvrzení národní velikosti, důležitosti, ale také zahájit proces znovunalezení národa, národního cítění a vlastenectví prostřednictvím vyprávění tohoto příběhu.
_________________ Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12) Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)
|
|