Letos si připomeneme 600. výročí dobytí i této tvrze.
5. dubna 1420 Žižka mistrným přepadem dobyl
Mladou Vožici. Jedním z dalších cílů, které byly pro Žižku strategicky významné, byla právě
vodní tvrz Sedlec. Proč? Do Sedlce se totiž uchýlil Oldřich z Ústí Sezimova, nepřítel husitů, poté co o něj 21. února přišel, když ho husiti dobyli. Také hradiště hory Tábor se pro Oldřicha stalo velkou hrozbou.
A tak
7. dubna 1420 táboři v čele s Žižkou razantně na tvrz zaútočili a brzy ji dobyli. Všichni, kteří se vítězům bojovně vzpírali, byli pobiti. Krvavé události v Sedlci podrobněji popisuje husitský kronikář Vavřinec z Březové, který je hlavním pramenem poznání o těchto událostech. Podle něj byl údajně samotný
Oldřich z Ústí cepy umlácen, údy mu byly odseknuty a pak byl vhozen do ohně. To jsem uvedl takřka doslovnou citaci z latinsky psané Husitské kroniky mistra Vavřince v českém znění. Těm, kteří masakr v Sedlci přežili, byla předložena krutá nabídka. Kdo chce přežít, musí setnout hlavy svým spolubojovníkům. Nabídl se pouze jistý
Pinta, který zbavil hlav pět svých druhů ve zbrani, takže si zachránil živost a mohl vstoupit do táborského vojska. Pinta se tak svým hrůzným a nesmlouvavým činem na Sedlci nesmazatelně zapsal do dějin husitské epochy.
Táboři pak pobrali zbroj, odění i koně a veškeré ostatní předměty, které považovali za nepotřebnou veteš, i samotná tvrz, lehly popelem. V blízkosti Tábora, tak padl další opěrný bod jejich potenciálních nepřátel.
Ještě bych se zmínil o datech dobytí Mladé Vožice a Sedlce. Vožice byla dobyta 5. dubna a Sedlec 7., a to byl velikonoční čas,
Velký pátek a
neděle na Boží hod velikonoční. Velikonoce jsou pro křesťany nejdůležitějšími svátky v církevním roce. Jak je tedy možné, že hluboce věřící Žižka klidně válčil a proléval krev i o Velikonocích? Odpověď se přímo nabízí! Žižka sám sebe považoval za bojovníka hájícího Boží zákon, který je zprostředkován Biblí. Proto také jezdil na bílém koni jako člen
nebeské Kristovy kavalérie ze Zjevení Janova, Apokalypsy. Bratr Žižka své nepřátele, kteří mu až do jeho smrti neustále usilovali o život, považoval zároveň za nepřátele Božího zákona a Božích Pravd. A proti takovým nesmiřitelný Jan Žižka válčil svátek nesvátek a pevně věřil, že Všemohoucí mu to nutně musí odpustit.
K tomu viz též hlasování v tomto tématu …