Tak předně bych chtěl jen podotknout, že jsem se původně do této diskuse ani nechtěl namáčet. To, že jsem to udělal, považuji, vzhledem k níže popsaným důvodům, za zbytečnou ztrátu času.
Škoda Zikfrýde, že ty příspěvky nečteš, natož aby´s o nich uvažoval, ale bez rozmyslu na ně reaguješ jako na osobní útok.
Navíc, když jsem ve většině příkladů Tvých citací vlastně s nimi částečně souhlasil a podpořil je.
Siegfried píše:
Možná vás to překvapí, ale k obraně hradu není potřeba žádných rytířů, stačí jakýkoliv ozbrojenci.
Že se hrad udržel při Žižkově obléhání nesvědčí až tak moc o počtu obránců, ale o pevnosti hradu a jejich odhodlání
Siegfried píše:
pro komendu ve Strakonicích konkrétně uvedeno slovy 4 rytíři !! a to velmi pozdního věku a zoufalého fyzického stavu.
Ano, čtyři starci nad hrobem a invalidé jsou schopni uhájit hrad! Možná by stačilo v době obléhání jen zamknout hrad, nechat tam služku na utírání prachu a odjet na dovolenou, než se to uklidní že...?
Tím malým počtem jsem poukazoval na to, že k obraně skutečně stačila hrstka zbrojné čeledi. Přesto personální zázemí hradu bylo daleko větší a celkem mě udivují i ty počty, které se uvádějí, i když se nejedná o "vojáky."
Siegfried píše:
Žádné bláboly o strachu z moře nic neřeší
Ano, myslím si totéž a považuji to z několika důvodů za absurdní. Naše lesy byly plné hejkalů a bludiček a přesto se lidé nebáli. Jen jsem naznačil, co by muselo stát za tím, z hlediska vědomostí, abychom mohli o tomto debatovat trochu na úrovni.
Siegfried píše:
Rád bych se zeptal co rozumíte pod pojmem charitativní řád..
Siegfried píše:
rychlé najmutí většího množství žoldnéřů, či že by vydržoval veliké množství těchto preventivně po delšídobu.
Ostatní dva řády co jsi jmenoval jsou také charitativního charakteru a tudíž u nich netřeba hledat žádnou stabilní vojenskou zálohu a vydržování vojska nebo nákladnou zbroj.
Siegfried píše:
Věta co johanita to rytíř mnou opravdu otřásla... že člověk s celkem serioznim historickým rozhledem může vypustit tak nehoráznou blbost je k neuvěření.
Jak dál píšeš, stát se johanitou nebylo zas tak jednoduché, vyžadovalo to nějaké předpoklady. A možná proto bych Ti rád vysvětlil moji větu, která Tebou tak překvapivě otřásla - ale můžeš mě opravit, třeba se pletu...
Podmínkou přijetí k rytířskému řádu sv. Jana Jerusalémského byl mimo jiné dobrý tělesný a duševní stav. A pak také urozenost! U rytířských duchovních řádů bylo známo, že se nezabývaly jen špitální činností, ale cvičili se i v dovednosti se zbraněmi protože také vyjížděli do boje. Jak jsem už řekl, Johanité měli také dva druhy oděvů - řeholní a bojový.
Siegfried píše:
Se řád kvůli koupi Strakonic zadlužil a musel žádat o odročení či odpuštění královské berně... nemluvě o tom že když někdo vlastní celý hrad asi ho stojí údržba více než kdyby měl jen polovinu
Tak předně si meleš svý - opravdu se strakonická komenda zadlužila nebo si to jen myslíš? Musíš jistě z něčeho vycházet, jelikož já zas slyšel, že zastavila ke koupi druhé půle svůj majetek. Zástava vlastního zboží a zadlužení bývají dvě rozdílné věci.
Zajisté vydržení hradu je finančně nákladné, ale neznamená to, že dvě půlky hradu znamenají jednou tolik nákladu co jenom polovina hradu. To jsou mi nějaké divné počty. Ke každé polovině hradu patřil nějaký majetek, nějaká práva...
Pokud by byli tak chudí, že by se ještě navíc kriticky zadlužili, jistě by si nekupovali hrad, ale zvolili méně nákladnější objekt nebo peníze utržili z prodeje hradu.
Oficiální registra, urbáře a jiné berní seznamy se často šidily, protože čím míň toho člověk přiznal, tím méně pak musel královské urbuře odvádět. Ale to jistě nemusím nosit dříví do lesa takovými informacemi. Jen je podivné, že za řádem stojí vlivní lidé, nejvyšší komenda se stěhuje z Prahy do Strakonic, je osvobozena od veškerých berní, přikupuje se druhou polovinu hradu... no nevím, taky bych chtěl bejt chudej a mít se jako prase v žitě.
Musím ale pro objektivnost říci, že řád podle oficiálních tvrzení opravdu nijak bohatý nebyl (nebudem teď srovnávat majetkovou hodnotu), jistě to byl jeden z výmluvných důvodů, proč by měl král řádu odpouštět berně. Ale také je nutno zmínit, což jsi z nějakého důvodu neudělal, že johanitský převor Markolt z Vrutice (1382-87) byl
"ve veliké lásce u krále Vácslava." A právě on u krále vymohl r. 1386 osvobození od veškerých berní pro všechny svoje poddané!
Řád měl v té době 16 (!) komend v zemi a opravdu zchudnul až po té, co mu byla zabrána většina majetku za husitské éry - pak skutečně řád přestal platit berně jako celek.
Siegfried píše:
Co se týče klasického opancéřovaného rytíře se zbrojí vážící 50kg tak nic takového v té době kromě turnajů neexistuje. (jsem zděšen stejně jako v bodě (1)) Bežná středně drahá zbroj pro těžkého jezdce neváží více než 25-30 kg
Opět se Zikfrýde vůbec neděs! a přečti si ještě jednou co jsem psal já!
Kolssteyn píše:
Jinak doufám, že každý nemluví o něčem jiném v případě johanitských rytířů? Plně vyzbrojený johanita nebyl klasický opanceřovaný rytíř s 50ti-kilovou zbrojí, kterého musejí na koně nakládat.
Siegfried píše:
Jak je to s ostatními vladyky (tento výraz se mi zdá pro 15. století skutečně archaismem)
Nuže, vyjasněme si tedy, co si myslíš, že asi tak
vladyka je?
Já k tomu řeknu asi jen to - Poprvé toho slova bylo užito ve druhé polovině 13.stol. a užívalo se až do století šestnáctého. Jeho význam se sice mírně měnil, ale v zásadě představoval "souhrn nižší šlechty" - častěji v rámci té nižší šlechty spíše její spodnější vrstvy. Můžeme jej přirovnat třeba ke slovu zeman, ale co se týče 15.tého věku, podle některých studií na základě pramenů se rovnalo titulu rytíř, který se tehdy stával spíše titulárním pojmem než do té doby tradičním stavem se všemi zvyklostmi.
A pokud se pojem "vladyka" užíval až do následujícího století, rozhodně bych nemluvil o archaismu. Možná bych vůbec nemluvil (uštěpačně), ale snažil bych se o tom nejdřív něco zjistit...
Siegfried píše:
obecná známost šlechticů - tenkrát to hraje asi takovou roli jako dneska když na akci přijede nějaká pitomá celebrita a pak se o tom píše ve Spy...
Začíná mi být jasné, proč máš tendenci se hádat. Toto svědčí o Tvé neznalosti alespoň v této oblasti. "Známost" šlechty se zásadně odvíjela od zámožnosti, titulu, zastávaných funkcí a styků u dvora. Rozhodně to nefungovalo tak, jako dnes. Na mnoze i někteří - byť byli jedněmi z nejbohatších - do většího povědomí nepřišli vůbec. Obecné mínění nemůžeš srovnávat s naší dobou. Tam to fungovalo úplně jinak.
Siegfried píše:
To více onanuje malé zamindrákované české ego, že ?
Mě osobně je celkem jedno, jestli jsem Čech nebo něco jiného. O Češích si myslím své, o nacionalismu totéž. Tábority nemám rád, sympatisuji s umírněnými utrakvisty a v některých případech i s německou katolickou šlechtou.
To spíš Ty mě Zikfrýde děsíš. Bojuješ úplně proti všem. Myslíš si že jsi nejlepší a že Ti ostatní jen chtějí ublížit - nehovoří to už samo o sobě o nějakém mindráku?
Tady se lidé historií zabývají ve volném čase, obětují tomu hodně času a polemisují ve virtuálním přátelství - učí se jeden od druhého. Po Tvých výpadech se nedivím, jestli mají strach do diskuse vůbec vkročit.