saloranta píše:
... teď si představte že se snažíte zatočit s vozem s pevnými nápravami a jakýmsi smykem změnit směr to takováto kola nemohou vydržet ... a ještě si nedokážu představit ...
Zůstaňte v klidu, mnohé věci, které se v dějinách reálně udály, reálně používaly nebo dokonce zevšedněly, nám dnes přijdou jako nepředstavitelné
. Naštěstí nás nic nenutí vyhodnocovat myšlenkové procesy našich předků (i když někoho ano ... "proti gustu žádný dišputát"), ani nemusíme veřejně obhajovat své názory. Naopak si můžeme dovolit dílčí závěry upravovat a doplňovat na základě nově získaných poznatků. Je to prostě hobby. Kdo má podobnou činnost jako povolání, tak toho je mi upřímně líto
.
ad středověký vůz)
Vůz prodělal poměrně složitý vývoj a z bohatých obrazových pramenů můžeme s jistotou usuzovat, že i ve 14. a 15. století se běžně vyskytovaly exempláře bez pohyblivé přední nápravy, tj. bez rejdu. Jak to bylo přesně s pohyblivě upevněnou ojí, s vůlí kol na osách a ostatními technickými detaily mi zatím zůstává utajeno. Od určité doby se začala používat otočná přední náprava. Kdy přesně se stala standardem, je těžké určit. Musíme rovněž připustit, že vojenská technika tehdy (stejně jako dnes) se ubírala svou vlastní cestou (viz mnoho dochovaných "Kriegsbuchů") a že používala technologie v civilním sektoru nezvyklé, které navíc mohly být i lokálně odlišné.
Ve druhé polovině 15. století se vozy s rejdem vyskytují jak v civilní, tak i ve vojenské sféře. Často to z obrazů nepoznáme, protože každý kreslíř nebyl odborníkem na technické detaily. Je zde tudíž dosti prostoru pro spekulace. Např. na známém obrazu táhnoucího vojska z Hausbuchu ze zámku Wolfegg (kol. r. 1480) vidíme vozy krajní (v jejich specifickém, nicméně na západě běžném, provedení) i placní, které již mají otočnou přední nápravu. Ovšem jeden z nich (zde vlevo nahoře) onu typickou vidlici nemá. Zřejmě drobná chyba autora, která nic neznamená:
Takto byl krají vůz novodobě překreslen:
Na obraze postavené vozové hradby, z téhož pramene, nejsou uvedené detaily namalovány:
Převržený vůz papeže Jana XXIII. v pamfletu z r. 1483 má rovněž otočnou přední nápravu:
Na starších vyobrazeních stejné události bývá vůz bez rejdu, s oběma nápravami pevnými.
Takže podle mne je těžké se k rejdu husitských vozů, tj. vozů z 1. pol. 15. stol., jednoznačně vyjádřit. Otočná přední náprava nejspíše nebyla v době husitské revoluce standardem ... ale u válečného vozu, coby jednoúčelového zařízení vyrobeného pro konkrétní vojenskou taktiku ... no nevím, nevím
.